Zaterdag 8 juni - 20.15 uur

Westvestkerk

Westvest 92, 3111BV Schiedam

Shuann Chai speelt Schubert en tijdgenoten

“Elke pianist zal zeggen dat Schuberts muziek moet klinken alsof ze ter plekke ontstaat. Dat vindt ook Shuann Chai, de Amerikaanse die al ruim 10 jaar in Nederland woont. Anders dan sommige collega’s maakt ze het ook waar.

Op een Weense fortepiano uit 1820 roffelt en streelt ze Schuberts acht Impromptus tot leven”

De Volkskrant

De Oostenrijkse componist Franz Schubert (1797-1828) werd door Franz Liszt wel ‘de meest poëtische componist ooit’ genoemd. Schubert creëerde in melodisch en harmonisch opzicht een uniek muzikaal landschap waarin de luisteraar meteen meegevoerd wordt uit het hier en nu. Wie slechts vijf seconden van zijn muziek hoort, herkent meteen dat het Schubert is. De klassieke muziek van Franz Schubert heeft aanzienlijke invloed gehad op componisten na hem. Maar Schubert werd ook geïnspireerd door zijn collega-componisten.

De Amerikaanse pianist Shuann Chai, die sinds 2013 in Nederland woont, zal een programma verzorgen waarin ze begint met een deel uit een bekende sonate van Schubert; daarna twee stukken uit zijn jeugd die vrijwel nooit gespeeld worden. Vervolgens twee werken van belangrijke musici en tijdgenoten uit Schuberts omgeving: Als eerste Jan Vaclav Vorisek (1791-1825) die Schubert waarschijnlijk op het idee bracht om Impromptus te schrijven. De term ‘Impromptu’ werd in 1817 als eerste gebruikt door een redacteur van de Allgemeine musikalische Zeitung in Wenen die een pianowerk van Vorisek beschreef.

De uitvoeringspraktijk van de impromptus is zeer divers, immers door het karakter van de composities zijn zeer verschillende interpretaties mogelijk. Het beluisteren van verschillende uitvoeringen van grote pianisten levert een interessant palet van uitvoeringen op. Schunn Chai voegt hier een geheel eigen stem aan toe, haar recente CD met de impromptus wordt alom geprezen. Tijdens dit concert zal ze ook verbaal toelichten hoe ze tot deze interpretaties is gekomen en wat deze muziek voor haar betekent.

Een ander belangrijk figuur in het Weense muziekleven was componist, pianovirtuoos en pedagoog Carl Czerny (1791-1857). Hij werd 6 jaar voor Schubert geboren en overleefde Schubert met meer dan 30 jaar. Czerny werd in het begin van zijn leven vooral beïnvloed door Beethoven. Later gebruikte hij Schubert melodieën in zijn populaire Variaties en transcribeerde Schubert songs op dezelfde manier als Liszt later deed.

Schuann Chai zal de invloeden die al deze componisten op elkaar hadden in het vroeg 19e eeuwse Wenen uitleggen en laten horen!

Na de pauze volgt een bloemlezing uit Schuberts acht Impromptus: stukken voor solopiano, gecomponeerd in 1827. Ze worden beschouwd als een van de belangrijkste voorbeelden van dit populaire genre uit het begin van de 19e eeuw.

Concert Impromptus

(Voorlopig) Programma

Franz Schubert
Allegro vam A major sonata opus 120