© Benjamin Ealovega

vrijdag 18 oktober - 13.15 uur

Theaterzaal Parnassos

Kruisstraat 20, 3581 GK Utrecht

Mede mogelijk gemaakt door:

Masterclass

De deelnemende liedduo’s krijgen de fijne kneepjes van het vak aangereikt door niemand minder dan bas-bariton Robert Holl.

Robert Holl, bas-bariton

Een aantal liedduo’s bestaande uit conservatoriumstudenten die aan de vooravond van hun afstuderen staan, krijgen de fijne kneepjes van het vak aangereikt door de wereldberoemde Nederlands-Oostenrijkse bas-bariton Robert Holl. Hij valt op door zijn grote aandacht voor de tekst en voor zijn integrale visie op zowel de zanger als op de pianist.

Biografie

Robert Holl komt uit Rotterdam en studeerde bij logopedist Jan Veth en David Hollestelle.

In 1971 won hij de eerste prijs op het Internationale Zangconcours in ’s-Hertogenbosch – nu International Vocal Competition -en vervolgde daarna zijn studie bij Hans Hotter in München. Een jaar later won hij daar de eerste prijs in de ARD-wedstrijd.

Van 1973 tot 1975 was Robert Holl lid van de Beierse Staatsopera in München. Vervolgens beperkte hij tijdelijk zijn operaactiviteiten ten gunste van concert- en liedzang.

Hij maakte grote naam als lied- en concertzanger en zong met de meest gerenommeerde dirigenten als Eugen Jochum, Nikolaus Harnoncourt, Karl Richter, Herbert von Karajan, Valery Gergiew, Claudio Abbado, Bernard Haitink, Carlo Maria Giulini en Wolfgang Sawallisch in Europa en Rusland, de VS en Japan.

Vanaf eind jaren tachtig begon hij vaker in operaproducties te verschijnen. Hij maakte gastoptredens bij de Weense Staatsopera, de Opera van Brussel, de Opera van Zürich, de Staatsopera Unter den Linden van Berlijn, de Deutsche Oper en de Opera van Keulen – meest recentelijk vooral in grote Wagner-rollen.

Zijn rollen bij de Weense Staatsopera sinds 2002 waren landgraaf Hermann, koning Marke (Tristan en Isolde onder Christian Thielemann, Franz Welser Möst en Peter Schneider), Gurnemanz (Parsifal onder Donald Runnicles) en Pimen (Boris Godunow onder Daniele).

Na zijn grote succes als Hans Sachs in de Meistersinger in de Bayreuth Festival-productie van 1996 tot 2002 onder dirigenten als Daniel Barenboim en Christian Thielemann, zong Robert Holl van 2004 tot 2007 Gurnemanz in de Bayreuth Schlingensief-productie van Parsifal. In 2008, 2009 en 2011 trad hij op als König Marke op het Bayreuth Festival.

Robert Holl wordt beschouwd als een van de grote liedzangers van onze tijd. Zijn bijzondere voorkeur gaat uit naar Duitse en Russische liederen. De zanger voelt zich bijzonder nauw verbonden met het werk van Franz Schubert. 37 jaar lang brachten recitals hem naar de Schubertiade Hohenems en Schwarzenberg, het Concertgebouw Amsterdam, de Doelen Rotterdam en vele malen naar de Wigmore Hall.

Tot zijn vaste metgezellen behoren Oleg Maisenberg, Roger Vignoles, Graham Johnson, Rudolf Jansen, David Lutz en András Schiff.

Op uitnodiging van Sviatoslav Richter nam hij verschillende keren deel aan de Moscow Winter-evenementen. In 1974 maakte hij zijn debuut tijdens de concerten van de Society of Music Friends in Wenen met Mahlers Kindertotenlieder. In 1997 werd hij erelid van de vereniging.

Als artistiek leider van festivals en Schubertiaden in Nederland en Oostenrijk realiseert hij bijzondere programmaconcepten en biedt hij zijn studenten een gemeenschappelijk podium.

Als artistiek leider organiseert hij sinds 2008 de succesvolle Schubertiade Dürnstein.

Robert Holl componeert liederen en pianostukken, waarvan een deel is uitgegeven door de gerenommeerde muziekuitgeverij Doblinger en de Nederlandse uitgeverij Donemus en op cd is verschenen.

In 1998 werd Robert Holl benoemd tot hoogleraar zang en oratorium aan de Universiteit voor Muziek en Podiumkunsten in Wenen. Hij is nu met pensioen en concentreert zich op masterclasses in binnen- en buitenland.

In oktober 1990 ontving Robert Holl in Oostenrijk de titel Kammersänger en het Erekruis voor Wetenschap en Kunst, 1e klas.

In zijn thuisland is hij sinds 2007 Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

In oktober 2022 ontving Robert Holl de Edison voor zijn levenswerk