vrijdag 18 oktober - 20.15 uur


Geertekerk

Geertekerkhof 23, 3511 XC Utrecht

Die schöne Müllerin


Raoul Steffani en Daan Boertien brengen ‘Die schöne Müllerin’: de muzikale uitbeelding van liefde, hoop, twijfel en verlangen naar de dood.

 

Raoul Steffani, bariton
Daan Boertien, piano

Schuberts Die schöne Müllerin mag beschouwd worden als de eerste grote liedcyclus van de negentiende eeuw. In 1823 kwam de grote liedcomponist in aanraking met een gedichtenverzameling van de romantische dichter Wilhelm Müller (1794-1827). Nog in datzelfde jaar smeedde Schubert uit twintig van die gedichten zijn liedcyclus Die schöne Müllerin.

 

De cyclus is de muzikale uitbeelding van een jonge, reisluchtige jongeman die tijdens een zwervend bestaan een baantje bij een molenaar vindt en verliefd wordt op de aantrekkelijke molenaarsdochter. Zijn gevoelens van liefde, hoop en twijfel, slaan echter om in wanhoop en een verlangen naar de dood wanneer de molenaarsdochter niet voor onze hoofdpersoon kiest, maar voor een plotseling opduikende jager.

 

Het meest belangrijke personage van deze cyclus is geen mens, maar de Beek, met een hoofdletter. Het is de muziek van die alles doordringende Beek die, door een grote hoeveelheid aan gevarieerde muzikale figuren, de hele cyclus doordringt.

 

Bariton Konstantin Krimmel heeft een heel eigentijdse visie op het werk: ‘Die schöne Müllerin is een werk dat de ontwikkeling van een geestesziekte romantiseert, en ongefilterd laat zien hoe een jong mens zich kan voelen in als hij zich onbeheerst overgeeft aan zijn gevoelswereld. Met al zijn donkere kanten.’

Biografie

Raoul Steffani is de kersverse winnaar van de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door de Nederlandse Staat aan een musicus kan worden uitgereikt. Hij ontving de prijs in oktober 2023 uit handen van Staatssecretaris voor Cultuur Gunay Uslu tijdens een concert met ASKO|Schönberg in het Muziekgebouw aan het IJ. Eerder won hij onder meer de GrachtenfestivalPrijs 2018. Daarnaast was hij lid van Equilibrium, het young artists program van Barbara Hannigan.

 

Afgelopen seizoen zong hij de rol van Johann in Massenet’s Werther bij de Bregenzer Festspiele en maakte hij zijn debuut in de Londense Wigmore Hall in Händel’s Chandos Anthems met ensemble Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Onlangs zong hij onder andere John Adams’ The Wound Dresser bij de opening van het festival Musica Sacra in Maastricht met philharmonie zuidnederland, Beethoven Symfonie nr. 9 met Phion, kerstconcerten met het Nederlands Kamerorkest, Mozartaria’s met het Residentie Orkest o.l.v. Richard Egarr en Bach’s Johannes Passion bij het hr-sinfonieorchester o.l.v. Alain Altoniglu in de Alte Oper Frankfurt. Hij maakt zijn recitaldebuut bij de Schubertiade Wieden in de Ehrbar-Saal in Wenen en zingt Die schöne Müllerin van Franz Schubert.
 
Onlangs zong Raoul de rol van Ramiro in Ravel’s L’heure espagnole bij de Opéra National de Lyon, waarna hij werd uitgenodigd om Ned Keene te zingen in Britten’s Peter Grimes in Friesland en Ramiro bij de Opéra de Toulon. In 2022 maakte hij zijn debuut bij De Nationale Opera in Operetta Land. Bij Opera Zuid zong hij de rollen van Germano en Gaudenzio in de nieuwe productie van Rossini’s La Scala di Seta en Il Signor Bruschino.
 
Andere recente hoogtepunten zijn Bach’s Johannes Passion (Christus) met Orchestra of the Age of Enlightenment onder leiding van Mark Padmore in onder andere Brussel, Parijs en Londen, Mahler’s Lieder eines fahrenden Gesellen met Ensemble Domestica, Frank Martin’s Ode à la musique met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Marcus Creed, diverse Matthäus Passion-concerten met Phion (Christus) o.l.v. Reinhard Goebel en met philharmonie zuidnederland (aria’s) o.l.v. Duncan Ward en Brahms’ Ein deutsches Requiem met het Residentie Orkest o.l.v. Anja Bihlmaier. Als solist werkte hij eerder samen met dirigenten als Sir Mark Elder, Vladimir Jurowsky, Sigiswald Kuijken, Ed Spanjaard, Otto Tausk, Jos van Veldhoven en David Zinman.
 
Sinds het begin van zijn carrière heeft Raoul Steffani een grote passie voor het liedrepertoire. Hij gaf recitals bij o.a. Oxford Lieder Festival, Internationaal Lied Festival Zeist, Koninklijk Concertgebouw Amsterdam en de Elbphilharmonie Hamburg. Hij heeft twee soloalbums opgenomen voor Challenge Classics met pianist Gerold Huber: Love’s Spring (2021) met liederen en duetten van Robert en Clara Schumann met mezzosopraan Magdalena Kožená. Over zijn debuutalbum Deep in a dream, met vroege werken van Schumann, Grieg, Sibelius en Berg, schreef de internationale pers: “This is all first-rate, refined singing with lucid diction, elegant technique, and a palpable affinity for what he is singing. (American Record Guide, 2018) In oktober 2022 bracht Alpha Records het album Sehnsucht uit, met Barbara Hannigan, Camerata RCO en Raoul Steffani, met daarop zijn uitvoering van Berg’s Vier Gesänge Op. 2 in een nieuwe orkestratie.
 
Raoul studeerde aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen en bij Margreet Honig aan de conservatoria van Amsterdam en Tilburg, waar hij summa cum laude afstudeerde. Hij volgde masterclasses bij onder anderen Thomas Hampson, Christa Ludwig, Dame Felicity Lott en Elly Ameling. Van 2016 tot 2018 was hij lid van de Dutch National Opera Academy, waar hij de rol van Guglielmo in Così fan tutte van Mozart zong. Naast zijn zangstudie studeerde Raoul Zweedse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.
 
Daan Boertien is een Nederlandse concertpianist die zich heeft gespecialiseerd in liedbegeleiding. Recentelijk trad hij op met internationaal gevierde zangers zoals Benjamin Appl, Roderick Williams en Thomas Oliemans. Zijn debuut-cd met bariton Michael Wilmering werd door de internationale pers lovend ontvangen. Sinds 2020 is Daan Boertien als Associate Artist verbonden aan de Dutch National Opera Studio.
 
Daan Boertien won vele prijzen. Zo mocht hij in 2020 de Berenbergprijs bekronen met een prijswinnaarsconcert in de Elbphilharmonie in Hamburg. In 2019 won hij de DAAD-prijs van de Deutscher Akademischer Austauschdienst. In 2018 ontving Daan Boertien de publieksprijs van Dutch Classical Talent samen met bariton Raoul Steffani. Verder won hij bij het Gustav-Mahler-Wettbewerb in Hamburg samen met Bariton Geng Lee zowel de 1e prijs als de prijs voor beste liedbegeleider. In 2015 ontving hij de ‘Kunst aan de Dijk Prijs voor Jong Talent’ en in 2010 was Daan prijswinnaar van het Prinses Christinaconcours.
Op 10-jarige leeftijd werd Daan aangenomen bij de Young Musician’s Academy van het Conservatorium van Tilburg, waar hij les had van Jelena Bazova. Daarna studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, bij de Duitse liedspecialist Burkhard Kehring. Hiervoor ontving hij een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Oscar und Vera Ritter-Stiftung Hamburg. Verder kreeg hij onlangs belangrijke muzikale impulsen van György Kurtág en Alfred Brendel.
 
Daan Boertien trad onder meer op bij festivals als het Internationaal Liedfestival Zeist, het Grachtenfestival Amsterdam en het Prinsengrachtconcert, het Harmosfestival (Porto), de Achava Festspiele (Weimar), Festival Jeunes Virtuoses (Tunis) en het Delft Chamber Music Festival. Verder gaf hij concerten in het Concertgebouw, TivoliVredenburg, de Nationale Opera, Muziekgebouw aan ’t IJ en de Elbphilharmonie en Laeiszhalle in Hamburg. Ook is hij regelmatig te horen op NPO Radio 4 en te zien op televisie, onder meer bij Podium Witteman.
 
Boertien verplaatste zich met zichtbaar plezier in klarinet of trompet. Maar meer nog dan hen op de piano na te doen, zocht hij naar de ongebreidelde fantasie van zo’n klarinettist of zo’n trompettist. Uitermate knap. (…) Nu eens stuwend, dan weer afwachtend gaf Boertien de zangers hier alle ruimte voor expressie. En hoe hij het postludium van dat laatste lied speelde – onaards mooi. – Peter van der Lint, Trouw