Vrijdag 1 december

Beauforthuis

Woudenbergseweg 70 / 3711 AB Austerlitz

SCHUBERTIADE – UPDATE

Vandaag bereikte ons het bericht dat sopraan Katharine Dain door ziekte komende vrijdag niet kan optreden op onze Schubertiade.

Gelukkig hebben we -vooral ook door de inspanningen van pianiste Anna Alvizou- een waardige vervanger gevonden: de Frans-Duitse sopraan Caroline Jestaedt. We zijn  er van overtuigd dat we u ondanks deze wijziging een prachtige avond zullen bezorgen!

Franz Schubert organiseerde in zijn tijd regelmatig zogenaamde Schubertiades: bijeenkomsten waar hij nieuwe muziek deelde met vrienden en kunstenaars uit andere kunstvormen en waar -vaak bij een goed glas wijn- actuele thema’s en kunst werden besproken.

Op 1 december organiseert de Schubert Stichting een bijzondere Schubertiade. Een voorstelling waar muziek en andere kunstvormen samenkomen en waar iedereen wordt uitgedaagd, indien gewenst, een bijdrage te leveren. Met het thema “Eenzaamheid” brengen de Amerikaans-Nederlandse sopraan Katharine Dain en de Griekse pianiste Anna Alvizou liederen van (uiteraard!) Schubert maar ook van andere componisten. Hoogleraar Literatuur Kathleen Gyssels verdiept samen met het publiek het thema met behulp van poëzie en filosofische reflectie.

Deze combinatie van verschillende kunstvormen zal ongetwijfeld een diepere betekenis geven aan ons begrip van “Eenzaamheid” en zal leiden tot een prachtige, verrassende avond! Een avond om nog lang over na te praten en denken!

Katharine Dain

Sopraan Katharine Dain voert opera-, kamermuziek- en orkestrepertoire uit op internationale podia en is een indringende curator en medewerker aan vele soorten creatieve projecten. Dain heeft diploma’s behaald aan de Harvard University, de Guildhall School of Music and Drama en het Mannes College of Music. Ze heeft de dubbele nationaliteit van Nederland en de Verenigde Staten en woont momenteel in Rotterdam.

Anna Alvizou

Anna is geboren in Griekenland. Ze studeerde piano bij Lambis Vassilias en lied begeleiding bij Peter Nelson, Aaron Wajnberg en Jeanne-Minette Cilliers. In 2022 ontving ze de prijs van ‘beste liedpianist’ van de Internationale Triomphe de l’art-wedstrijd in Brussel, in de categorie Liedduo. Samen met sopraan Jessica Harper werd zij geselecteerd voor deelname aan het Young Artists Program van het Internationale Liedfestival Zeist in 2023, waar ze de prijs kregen voor de beste uitvoering van het verplichte stuk van het competitieve gedeelte van het programma.

Kathleen Gyssels

Kathleen Gyssels is hoogleraar Franstalige postkoloniale literatuur en cultuur aan de Universiteit Antwerpen. Haar publicaties richten zich op Afrikaans-Amerikaanse, Caraïbische en Franstalige auteurs. Zij bekijkt onderwerpen vanuit een breed vergelijkend en interdisciplinair perspectief. Haar huidige focus breidt zich uit naar de relatie tussen schilderkunst en literatuur, muziek en poëzie, en conflictueuze kwesties, zoals de onzichtbaarheid van de Joodse aanwezigheid in de Caraïben en de Afrikaans Amerikaanse cultuur.