© Foppe Schut

De Nalatenschap van Schubert

Caspar Vos, piano
Koen Stapert, viool

Franz Schubert wordt door velen beschouwd als de grondlegger van de romantiek in de muziek. Hij beïnvloedde tijdgenoten, maar ook latere beroemd geworden componisten. Dit recital geeft een mooi beeld van de grote invloed die Schubert had en nog steeds heeft.

Op vrijdag 9 februari nemen pianist Caspar Vos en violist Koen Stapert ons eerst mee naar Wenen en het werk van Wolfgang Amadeus Mozart. Dat hij een van Schuberts belangrijkste inspiratiebronnen was, is vooral te horen in diens vroege werk. De sfeer in Mozarts Vioolsonate nr. 18 in G lijkt wel wat op die in de Sonatine nr. 1 van Schubert die nogal ‘Mozartiaans’ is en meer lyrisch en elegant dan emotioneel romantisch. Hier horen we hoe Schubert volksmuziek als basis gebruikte voor zijn composities en hoe vernieuwend hij was in melodiegebruik en harmonie.

De Vioolsonate nr. 2 in G van Edward Grieg toont eveneens de zoektocht naar volksmuziek, maar heeft een uitgesproken Noors karakter, gecombineerd met een grote lyrische bevlogenheid die op zijn beurt duidelijk sporen van Schubert draagt.

Er wordt wel gezegd dat Schubert de 19e-eeuwse sonatevorm liet ontkiemen en dat Brahms die vervolmaakte in onder andere de na de pauze uitgevoerde Vioolsonate nr. 2 in G opus 13.

Het volledige programma is:

W.A. Mozart: Vioolsonate nr.18 in G, KV301

1. Schubert: Sonatina nr.1 D384
  2. Grieg: Vioolsonate nr.2 in G opus 13

pauze

1. Brahms: Vioolsonate nr.3 in d

Biografie

Caspar Vos (1988) begon zijn pianostudie bij Frank Peters aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem en vervolgde deze bij Jan Wijn aan het Amsterdams Conservatorium. Hier behaalde hij in 2014 zijn masterdiploma cum laude. Caspar volgde aansluitend masterclasses bij Ferenc Rados, Dimitri Bashkirov, Eldar Nebolsin, Nikolai Lugansky, Severin von Eckardstein & Pavel Nersessian. Caspar won meerdere prijzen op nationale en internationale concoursen, waaronder een eerste prijs tijdens ‘The Grand Dominique Competition’ en een tweede prijs bij ‘The 18th International Piano Competition Jean Francaix’ in Parijs. Caspar soleerde in pianoconcerten van Prokofiev, Mendelssohn en Poulenc.

Koen Stapert (1990) begon op vijfjarige leeftijd met vioolspelen. Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Kees Koelmans, en vervolgende zijn masterstudie bij Friedemann Eichhorn in Weimar en Liviu Prunaru in Amsterdam. Hij behaalde met een 10 zijn masterdiploma. In 2013 was hij concertmeester van het orkest van de Musikhochschule Frans Liszt onder leiding van Marek Janowski en Christian Tielemann. Verder was hij concertmeester van het NJO onder leiding van Stefan Asbury, en meerdere malen van de Nieuwe Philharmonie Utrecht. Hij soleerde met het Deventer Kamerorkest, Nijmeegs Studenten Orkest en het Haerlem Symfonie Orkest. Sinds september 2023 is Koen aangesteld als tweede concertmeester bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.