Ontdek klassieke muziek

Een SchoolSchubertiade is een speelse kennismaking met klassieke muziek bedoeld voor leerlingen van de midden- en bovenbouw. Want samen muziek maken betekent leren van elkaar, je creativiteit ontdekken, en vooral: plezier!

Wat is een SchoolSchubertiade

Muziek is aanstekelijk. Maar hoe krijg je pubers ook enthousiast voor klassieke muziek? Daarin ligt de kracht van de SchoolSchubertiade: klassieke muziek live horen en beleven. In drie kernachtige lessen gaan alt-mezzo Eva Kroon en pianiste Heleen Vegter met de leerlingen:

  • in vogelvlucht door de muziekgeschiedenis;
  • luisteren naar live muziek en laten hen ervaren wat klassieke muziek met je doet en wat de verschillen én overeenkomsten zijn met de muziek waar zij zelf naar luisteren;
  • samen met de leerlingen musiceren, aansluitend op wat ze al kunnen of leuk vinden: wie bespeelt er al een instrument, wie kan er schrijven, wie wil presenteren en wie wil er iets nieuws leren?
  • een afsluitende voorstelling maken waarin klassieke muziek wordt gecombineerd met de muziekstijlen en kunstuitingen van de leerlingen zelf. Zij aan zij met Eva en Heleen nemen ze een volwaardige plek op het podium in.

 

In drie lessen van zitten op je stoel naar samen op het podium in een SchoolSchubertiade met een eigen verhaal!

Waarom een SchoolSchubertiade?

Kennismaken met klassieke muziek, niet via een geluidsbox, maar de magie live beleven, daar gaat het om. Eva en Heleen delen hun enthousiasme en vakkennis en laten de leerlingen horen hoe een klassieke zangstem en piano samen klinken. Tijdens deze korte ontdekkingsreis:

  • ervaren leerlingen hoe je luistert naar klassieke muziek
  • onderzoeken ze met hen wat muziek vertelt, wat het met ze doet en waarom?
  • ontstaat een uniek samenwerkingsproject waarin in Eva en Heleen als professionele musici zoeken naar crossovers tussen de klassieke muziekwereld en de belevingswereld van jongeren.

 

Eva en Heleen verstaan de kunst van het uitnodigen. Ze voelen aan wie nog in zijn schulp zit, wie brutaal is en wie wel wil vragen maar nog niet durft. Hun open houding en samen met de leerlingen creëren biedt ruimte voor vertrouwen, creativiteit en inspiratie. Daardoor voelen leerlingen zich al na één les vrij en klaar om samen te gaan musiceren.

Een SchoolSchubertiade is dus meer dan alleen muziekles, het gaat ook om:

  • naar elkaar te luisteren en elkaar vragen stellen;
  • samenwerken en teamwork
  • voor een groep durven staan en presenteren;
  • uit je comfortzone komen en leren omgaan met faalangst;

Na de aanmelding nemen wij contact met je op om voor jouw school de SchoolSchubertiade op maat te maken. Samen zorgen we ervoor dat de SchoolSchubertiade aansluit bij jullie muzieklessen, het CKV-programma of thema’s uit vakken als Nederlands, Duits, geschiedenis of aardrijkskunde. De Schubert Stichting verzorgt verder de inhoud, voorbereiding én begeleiding van de lessen. Het is dus niet nodig om het lesprogramma voor te bereiden tijdens een van de vaklessen.

Voorafgaand aan de lessen maken de leerlingen alvast kennis met Eva en Heleen tijdens een online ontmoeting. Dat haalt voor de leerlingen het spannende er al een beetje af en ze hebben de kans om vragen te stellen. Bovendien krijgen Eva en Heleen krijgen zo vast een indruk van de groepsdynamiek. Dat maakt de weg vrij om toe te werken naar een presentatie.

  • les 1:
    de muziekgeschiedenis in vogelvlucht
  • les 2:
    zelf én samen musiceren en het voorbereiden van de schoolvoorstelling
  • les 3:
    schoolvoorstelling voor publiek in een passende omgeving zoals een kleine (concert)zaal

 

In de periode tussen de tweede les en de voorstelling oefenen de leerlingen tijdens de muzieklessen op school voor dit optreden. De muziekdocent is van harte welkom om de lessen bij te wonen zodat de docent weet wat de leerlingen tijdens de lessen beleefd en gedaan hebben, en weet welke opdracht zij hebben voor de volgende les. Tegelijkertijd wordt van de leerlingen ook eigen verantwoordelijkheid verwacht om hun deel van de presentatie in te studeren. 

Ook leerlingen die geen instrument bespelen of net zijn begonnen kunnen een eigen bijdragen leveren aan de voorstelling met bijvoorbeeld spoken word, de presentatie of op een andere manier ritme en klank toe te voegen. De mogelijkheden om leerlingen samen te laten werken, te musiceren en te ontdekken zijn divers.

Heeft jouw school belangstelling voor het realiseren van een SchoolSchubertiade? Neem dan contact met ons op door een mail te sturen aan Mariëtte Koenders: