Wanderlust/Ballade

1 november 2025 20:15 – 21:45

Elisa Maayeshi, sopraan
Pieter Bogaert, piano

Verbeelding en dramatiek in muziek van o.a. Schubert, Poulenc en Ravel

Sopraan Elisa Maayeshi en pianist Pieter Bogaert stelden een programma samen waarin ze de Weense muziek van Schubert combineren met Franse muziek. Muziek die op het eerste gehoor onverenigbaar lijken in één concert. Waar je bij Franse muziek muzikaal vooral langs de onderwerpen glijdt en schuift, is de muziek van met name Schubert, beeldend en direct. Schubert laat in zijn pianopartijen letterlijk horen wat er gebeurt: ijspegels vallen, bergen zijn onnoemelijk hoog en leegte is echt stil. Liszt noemde hem daarom terecht ‘de meest poëtische componist ooit’. Wanneer je maar vijf seconden van zijn muziek hoort, herken je meteen dat het Schubert is. 

Zijn werken hebben een grote invloed gehad op componisten na hem, zoals Poulenc en Ravel. Maar hun muziek kent een heel eigen dramatiek. Waar Schubert met zijn melodieën en harmonieën een uniek muzikaal landschap oproept in de verbeelding van de luisteraars en ze weg voert uit het hier en nu, schildert Franse muziek met kleuren en laat daarmee een diepere laag zien van wat er onder het oppervlak van de woorden afspeelt.

Voor dit concert kozen Elisa en Pieter een aantal thema’s die Schubert én latere componisten aan het hart gingen. Ze gaan over eenzaamheid, de natuur, de nacht, verhalen en natuurlijk de liefde. Ze verbinden een aantal van Schuberts beroemdste liederen aan Franse werken van later datum en slaan daarmee een brug tussen Wenen en Frankrijk. Je luistert bijvoorbeeld naar het beroemde Schubertlied Der Wanderer an den Mond en hoort hoe Debussy de maan bezingt. Of hoe Schubert het liefdesverhaal over Ganymedes vertelt in Ganymed en Ravel je in Oosterse sferen brengt met de vertelling over Sheherazade. 

Volgt z.s.m.

Tijdens de International Vocal Competition ’s Hertogenbosch 2024 zong Elisa Maayeshi in de finale met Philzuid onder leiding van David Parry. Ze ontving de persprijs, de prijs van de vrienden van de IVC en een engagementprijs van de Händelvereniging. In mei 2023 studeerde ze op het Conservatorium van Amsterdam cum laude af bij Sasja Hunnego met een 9,5 voor haar interpretatie van La voix humaine van Francis Poulenc. Momenteel zit ze in het laatste jaar van de Dutch National Opera Academy waar ze rollen zong als Singer #1 in Transformations, Minerva in Il ritorno d’Ulisse in patria en Amaranta in La fedeltà premiata.

Al vanaf jonge leeftijd heeft Elisa een grote liefde voor muziek en theater en staat ze graag op het podium. Zowel in het zingen, dansen en toneelspelen voelt ze zich thuis en in opera kan ze deze disciplines combineren. Daarnaast houdt ze ook enorm van het oratorium- en liedrepertoire. Op haar repertoire staan missen van Haydn en Rossini, Mozarts en Dvořáks requiems en Ravels Shéhérazade dat ze met het CvA Symphony Orchestra uitvoerde. Ook heeft Elisa als solist gezongen met het Nederlands Kamerorkest, OrkestZUID, Nederlands Studenten Orkest en Symfonia Jong Twente. Als Jonge Grote Zanger zong ze een Frans liedprogramma in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Samen met haar collega’s van de opera academie trad ze op in de kleine zaal van het Concertgebouw met Brahms’ Liebesliederwalzer. Deze zomer zal ze te zien zijn als Anna I in Die sieben Todsünden van Kurt Weill in regie van Floris Visser.

Pianist Pieter Bogaert en Elisa hebben elkaar gevonden in hun gedeelde liefde voor het lied. Ze traden onder andere samen op in Carré in Amsterdam, in Wenen en op Internationaal Lied Festival Zeist. Met een programma met Franse en Duitse liederen gaven ze vele (huiskamer)concerten in Nederland, onder andere in samenwerking met Grote Zangers en International Vocal Competition.

Ze ontving een studiebeurs van de Miluška Duffková stichting en wordt momenteel ondersteund door het Stringendo Muziekfonds. Ze heeft masterclasses gevolgd bij onder andere Rosemary Joshua (Podium Klassiek), Floris Visser, Dr. Rebekah Rota, Lenneke Ruiten, Margreet Honig, Roberta Alexander, Alexander Oliver, Miranda van Kralingen en Ira Siff.

De Belgische pianist Pieter Bogaert is een gepassioneerd liedpianist en kamermusicus. Hij is werkzaam als piano coach aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle en als pianist bij de Dutch National Opera Academy.

Hij voltooide zijn pianostudies bij Frank van de Laar aan het Conservatorium van Amsterdam. Voordien studeerde Pieter bij David Earl in Cambridge en Raymond Fischer in Oxford, terwijl hij daar ook natuurkunde studeerde. Pieter nam deel aan talrijke masterclasses van docenten en solisten als Boris Berman, Naum Grubert, Jan Wijn en Boris Giltburg. Hij deed dit onder andere in het kader van festivals als The International Holland Music Sessions, Festival Jong Talent Schiermonnikoog, Verão Clássico festival in Lissabon en Internationaal Lied Festival Zeist.

Sinds 2019 vormt hij een vast duo met José Nunes, assistent-aanvoerder altviool in het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Samen verkennen ze het altvioolrepertoire, en breiden ze het uit met hun eigen transcripties. Ze werden gecoacht door Robert Kulek (Conservatorium van Amsterdam) en Miguel da Silva (Koningin Elisabeth Muziekkapel).

Pieter heeft ook een grote passie voor liedrepertoire. Hiervoor kreeg hij lessen en masterclasses van onder anderen Elly Ameling, Malcolm Martineau, Gerold Huber, Roberta Alexander, Hans Eijsackers en Christine Schäfer. Samen met sopraan Elisa Maayeshi vormt hij sinds twee jaar een liedduo. Hun liedprogramma’s met Franse en Duitse liederen voerden ze reeds uit in vele concerten in Nederland en daarbuiten, onder andere in samenwerking met de Stichting Grote Zangers, de International Vocal Competition, en op Internationaal Lied Festival Zeist.